بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI

بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI

سخت افزار قدرتمند لپتاپ Asus ROG با AMD Ryzen 9 7945HX و RTX 4070 به خوبی برای بازی های فعلی و آینده با سخت افزار مشابه فعلی و قدرتمند مجهز است. این لپ تاپ همراه با روشنایی RGB در اطراف و صفحه نمایش 240 هرتز IPS، تقریباً تمامی آرزوهای یک گیمر حرفه ای را برآورده می کند.

لپ تاپ گیمینگ ROG Strix G17 با 16 هسته، 32 رشته، حافظه نهان بزرگ 64 مگابایتی L3، و معماری Zen4 AMD  Ryzen 9 7945HX بسیار چشمگیر به نظر می رسد. شما همچنین می توانید از بین سه تراشه گرافیکی موبایل کوچکتر سری RTX 4000 انتخاب کنید که همگی تضمین می کنند که 240 هرتز نمایشگر ساده 17 اینچی با تعداد فریم کافی ارائه می شود. آنها همچنین قیمت را در محدوده قابل قبولی نگه می دارند که از محدوده 2000 یورو برای ROG Strix شروع می شود. جدای از عملکرد بازی متقاعد کننده و جلوه های بصری ارزشمند، برخی صرفه جویی های کوچکتر نیز وجود دارد که تاثیر کلی را مختل نمی کند و حداکثر به میزان حداقلی مانع عملکرد بازی می شود. در این مقاله از آ اس پ با ما همراه باشید تا به بررسی تخصصی امکانات این لپ تاپ قدرتمند برای گیم بپردازیم.

کیس – ROG Strix قدرتمند در این لپ تاپ گیمینگ ایسوس

قاب عظیم لپ تاپ گیمینگ پایداری عالی را نشان می دهد. صفحه نمایش بزرگ ۱۷.۳ اینچی در یک درب فلزی قاب شده است. ساختار کلی به همان نسبت قوی به نظر می رسد، بدون ارائه هیچ دلیلی برای شکایت.

بسیاری از عناصر برجسته بزرگ و کوچک برجسته هستند. درب شامل یک آرم روشن است که همیشه به رنگ سفید روشن می شود. قسمت پایینی همچنین دارای یک نوار RGB با قابلیت تنظیم آزاد است که می تواند همراه با صفحه کلید RGB یا مستقل از آن روشن شود. علاوه بر این، حروف و شعارهایی در اطراف این پرونده وجود دارد.

فاصله زیاد بین نمایشگر و پشت کیس با دریچه های فن کاملاً فکر شده به نظر می رسد. هنگامی که کیس بسته می شود، تمام LED های وضعیت قابل مشاهده هستند و فن ها بدون هیچ مانعی به کار خود ادامه می دهند، در حالی که می توانید با استفاده از مانیتور خارجی و صفحه کلید دسکتاپ به بازی خود ادامه دهید.

با توجه به صفحه نمایش 17 اینچی، لپ تاپ ایسوس ROG Strix یکی از لپ تاپ های بزرگتر است. در مقایسه با نسل قبلی ROG Strix Scar 17 SE ، ضخامت قاب تقریباً 2 میلی متر (~ 0.08 اینچ) افزایش یافته است. علیرغم حاشیه های بسیار باریک 5 میلی متری (~0.2 اینچی) صفحه نمایش، مناطق بزرگ برای خنک کننده آن را به یک لپ تاپ بزرگ تبدیل کرده است. با این حال، رقبا در محدوده اندازه مشابهی قرار دارند و همین امر در مورد وزن تقریباً 3 کیلوگرم (~6.6 پوند) صدق می کند.

تجهیزات اتصال در Asus ROG Strix G17G713PI

تجهیزات اتصال در Asus ROG Strix G17G713PI
تجهیزات اتصال در Asus ROG Strix G17G713PI

فقط آنچه که کاملاً ضروری است و سپس با سرعت کمی کافی – تجهیزات اتصال بسیار محدود است. فقط دو اتصال USB-A در سمت چپ به شما امکان می دهد یک ماوس بازی، چاپگر و غیره را متصل کنید. علاوه بر این، یک پورت صوتی ساده اما کافی برای هدست وجود دارد.

از آنجایی که بقیه اتصالات در پشت قرار می گیرند، میز شما را می توان به راحتی بدون درهم و برهم نگه داشت، حتی اگر ROG Strix به ندرت بدون اتصالات سیمی به طور کامل با هم هماهنگ شود، همانطور که در زیر نشان خواهیم داد. دو اتصال USB-C به سختی به 10 گیگابیت بر ثانیه می رسند که برای شروع بازی از یک SSD خارجی نیز به سختی کافی است. ما دوست داشتیم حداقل یک پورت USB دو یا حتی چهار برابر سرعت داشته باشد.

در حالی که در حال حاضر اغلب پورت های 2.5 گیگابیتی را می یابیم، ایسوس فقط 1 گیگابیت را ارائه می دهد. این کافی است، اما نه بیشتر. حداقل سه درگاه خروجی ویدیو وجود دارد، اما تنها اولین پورت USB-C از G-Sync پشتیبانی می کند. در حالی که یک لپ تاپ گیمینگ به اتصالات متنوعی نیاز ندارد، نرخ انتقال تعداد معدودی از اتصالات موجود حداقل می تواند بالاتر باشد.

وبکم لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI

به نظر می‌رسد که دوربین کوچک جای تاسف‌آوری دارد، زیرا هنگام باز کردن لپ‌تاپ، انگشتان مستقیماً روی لنز دوربین لمس می‌شوند. با رزولوشن HD، تصاویر وضوح ضعیفی را نشان می‌دهند، اما همچنان حتی در شرایط نور کم به راحتی قابل تشخیص هستند، حتی اگر کمی دانه‌دار به نظر برسند. در حالی که این باید برای تماس‌های ویدیویی ساده کافی باشد، اگر شریک مکالمه شما از Full HD یا بالاتر استفاده می‌کند، تفاوت‌های کیفیت بلافاصله آشکار می‌شوند.

میکروفون به طور قابل توجهی بهتر است. ما متوجه هیچ صدای ریز یا اعوجاج شنیداری نشدیم. صداهای ضبط شده طبیعی به نظر می رسند و از جهات مختلف و فواصل در حال تغییر به طور مساوی ثبت می شوند. اینها بهترین شرایط برای چت درون بازی هستند.

نگهداری لپ تاپ گیمینگ ایسوس

نگهداری لپ تاپ گیمینگ ایسوس
نگهداری لپ تاپ گیمینگ ایسوس

ایسوس باز کردن لپ تاپ بازی را آسان می کند. پس از برداشتن یازده پیچ فیلیپس، به نیروی زیادی نیاز ندارید، بلکه تنها به یک لمس ظریف برای برداشتن صفحه زیرین نیاز دارید. اما مراقب باشید که به دلیل نور RGB، صفحه زیرین با دو کابل به کیس متصل می شود. با این حال، کابل ها همچنان به گونه ای قرار می گیرند که بتوانید بدون جدا کردن آنها، قسمت پایینی را باز کنید.

داخل ROG Strix به خوبی چیده شده و به خصوص جادار است. به راحتی می توان به فن ها دسترسی داشت و باتری را به سرعت تعویض کرد. یک اسلات رایگان برای افزایش فضای ذخیره سازی وجود دارد که به شما امکان می دهد یک SSD جدید را خیلی ساده وارد کنید. همچنین تعویض ماژول RAM و WLAN (که در زیر SSD پنهان شده است) آسان است.

دستگاه های ورودی – صفحه کلید متمرکز بر بازی

صفحه کلید خود را برای بازی بسیار مناسب نشان می دهد. علاوه بر بلوک اعداد با اندازه کامل و کلیدهای F که در واقع عملکردهای اصلی خود را پیش‌فرض می‌کنند، ROG Strix پنج کلید اضافی را ارائه می‌دهد که حالت‌های عملکرد، صدا و میکروفون را کنترل می‌کنند. با این حال، شما همچنین می توانید آنها را با ماکروهای خود پیکربندی کنید.

حرکت کلید تقریباً 1.5 میلی متر (~ 0.06 اینچ) تایپ را بسیار راحت می کند. روشنایی صفحه کلید چیزی برای دلخواه باقی نمی گذارد. از افکت کلاسیک رنگین کمان گرفته تا اتصال کلیدهای جداگانه به مقادیر حسگر، موسیقی پخش شده یا رنگ‌های نمایشگر، Aura Creator به شما امکان می‌دهد هر رفتاری را که فکر می‌کنید، حتی به صورت جداگانه برای هر کلید و شش عنصر روی صفحه نمایش، برنامه‌ریزی کنید. پایین با لوازم جانبی مربوطه، می توانید این را به کل دسکتاپ خود نیز گسترش دهید.

تاچ پد بزرگ است و کلیدهای مخفی آن با دقت و با نقاط فشاری به خوبی تنظیم شده پاسخ می دهند. اما معمولاً به محض اینکه ماوس را وصل می کنید، این موضوع چندان اهمیتی ندارد.

صفحه نمایش لپ تاپ بازی با نرخ فریم بالا در این لپ تاپ گیمینگ

صفحه نمایش لپ تاپ بازی با نرخ فریم بالا در این لپ تاپ گیمینگ
صفحه نمایش لپ تاپ بازی با نرخ فریم بالا در این لپ تاپ گیمینگ

جدا از نرخ تازه سازی بالا و پوشش فضای رنگی بسیار زیاد که حداقل Display-P3 را تقریباً به طور کامل پوشش می دهد، صفحه نمایش ROG Strix G17 مقادیر متوسطی را ارائه می دهد. روشنایی محدود و حداکثر کنتراست متوسط ​​چندان جذاب نیستند. با این حال، رقبا در اینجا به سختی بهتر هستند. اما اگر لپ‌تاپ بازی روی میز شما در خانه می‌نشیند و محیط اطرافتان زیر نور خورشید قرار نمی‌گیرد، به هر حال این موضوع اهمیت زیادی ندارد.

از سوی دیگر، مورب بزرگ 17 اینچی، فضای رنگی گسترده، وضوح QHD و البته نرخ رفرش 240 هرتز به طور کامل مزایای خود را هنگام بازی نشان می دهد.

با برخی از تصاویر بسیار تاریک، خونریزی صفحه ممکن است به یک مانع تبدیل شود. واحد تست ما در گوشه بالا سمت چپ تحت تأثیر این قرار می‌گیرد و حتی بدون نوردهی طولانی نیز قابل مشاهده است. با این حال، به محض اینکه تصاویر یا صحنه ها کمی روشن تر شوند، دیگر قابل توجه نیست.

عملکرد سیستم لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI

اساساً همه چیز با Asus ROG Strix سریع کار می کند. نصب برنامه ها، حذف کردن و اجرای آسان چندین برنامه به صورت موازی اصلاً برای لپ تاپ گیمینگ مشکلی ایجاد نمی کند. تقریباً هیچ زمان انتظاری وجود ندارد، به ویژه از آنجایی که پردازنده در سطح بالایی کار می کند.

از سوی دیگر، جابجایی بین AMD Radeon 610M داخلی  و  Nvidia GeForce RTX 4070  بدون هیچ مشکلی کار نمی کند. گاهی اوقات، هنگام شروع برنامه، صفحه سیاهی را مشاهده می کنید، و این نه تنها هنگام بازی است. این مورد در هنگام فعال سازی Nvidia Optimus نیز صادق است. همچنین باید توجه داشته باشیم که به dGPU مکرراً وظایفی داده می شود، به عنوان مثال هنگام گشت و گذار. این باعث افزایش بی مورد مصرف انرژی یا کاهش زمان اجرا در حین کار با باتری می شود.

با این حال، باید امیدوار باشیم که برخی به روز رسانی های اضافی درایور این رفتارها را برطرف کند. اما تا آن زمان، احتمالاً توصیه می شود که گرافیک یکپارچه را در عملیات اصلی از طریق Armory Crate خاموش کنید. این باعث بهبود تجربه کاربر می‌شود، به‌ویژه زمانی که اغلب بین برنامه‌ها سوئیچ می‌کنید. همکاری بدون اصطکاک بین دو تراشه گرافیکی بهتر بود.

پردازنده لپ تاپ Asus ROG Strix G17G713PI

پردازنده لپ تاپ Asus ROG Strix G17G713PI
پردازنده لپ تاپ Asus ROG Strix G17G713PI

AMD  Ryzen 9 7945HX  با معماری فعلی Zen4 قادر به ارائه مقادیر قابل توجه عملکرد است. 16 هسته و 32 رشته آن به تنهایی مقدار زیادی ذخایر عملکرد را تضمین می کند و حداکثر سرعت کلاک تا 5.4 گیگاهرتز را امکان پذیر می کند. از نظر حافظه نهان نیز کمبودی وجود ندارد و 16 مگابایت کش L2 و به خصوص 64 مگابایت کش L3 حداقل زمان بارگذاری را تضمین می کند.

رتبه‌بندی عملکرد ما در معیارهای مختلف CPU نشان می‌دهد که این در عمل به چه معناست. پردازنده Zen4 از AMD تقریباً در سرتاسر بالای آن قرار دارد. تنها در کارهایی که تنها توسط یک هسته محاسباتی انجام می شود، پردازنده های اینتل جلوتر هستند. در تست بار ثابت با Cinebench R15، 7945HX در حالت Turbo قادر است از مقادیر Core i9-13980HX اینتل (همچنین در حالت توربو) تا حدود 20٪ پیشی بگیرد. در Cinebench R23، این حداقل هنوز 5٪ است.

تفاوت عملکرد نسبت به نسل قبلی پردازنده های AMD با معماری Zen3 حتی قابل توجه تر است. AMD Ryzen 9 6900HX  به سختی به نصف امتیاز می رسد، در حالی که Core i9-12950HX اینتل  نیز خیلی بهتر عمل نمی کند. مصرف برق تقریباً در همان سطح باقی می ماند. با این کار، AMD توانست به افزایش زیادی در کارایی هسته های محاسباتی خود دست یابد. در حال حاضر به سختی می توانید با هر پردازنده موبایلی به عملکرد بسیار بالاتری دست پیدا کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI
کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G17G713PI

Nvidia  GeForce RTX 4070  در ROG Strix G17 با حداکثر مصرف برق 115 وات مجاز توسط سازنده اجرا می شود. علاوه بر این، 25 وات دیگر را می توان از پردازنده جابه جا کرد که در مجموع 140 وات برای GPU فراهم می کند. ایسوس سرعت ساعت را کمی افزایش داد. این سیستم ۲۲۲۵ مگاهرتز را مشخص می‌کند، در حالی که طبق گفته انویدیا ۲۱۷۵ مگاهرتز امکان‌پذیر است. این افزایش کمی بیش از 2٪ است که به سختی تفاوتی ایجاد می کند.

GPU در معیارهای ما مطابق انتظار عمل می کند. این می تواند تقریباً به سطح RTX 3080 Ti برسد، اگرچه می تواند 35 وات انرژی بیشتری در مورد بتنی مصرف کند. بنابراین باید توجه داشت که سری RTX-4000 نه تنها از نظر عملکرد بلکه از نظر کارایی نیز به یک جهش قابل توجه دست یافت. می‌توانید نتایج بیشتری را که جمع‌آوری کرده‌ایم در فهرست معیار GPU خود بیابید .

بلندگوها

صدای بلندگوهای داخلی واقعاً خوب است، بدون اینکه هیچ نقطه ضعفی در کل طیف فرکانس نشان دهد. آنها حتی بیس بسیار چشمگیری تولید می کنند. شما همچنین می توانید برخی از جزئیات دقیق را بشنوید. اگر بخواهیم در سطح بسیار بالایی شکایت کنیم، می‌توانیم بگوییم که میانه‌های پایینی فاقد ضربه هستند.

می توانید از بلندگوها برای گوش دادن به موسیقی از راک تا کلاسیک، برای تماشای فیلم و البته برای بازی استفاده کنید. با این حال، در طول دومی، فن های قابل شنیدن ممکن است آزاردهنده شوند. نتیجه برای یک لپ تاپ قابل توجه است که کیفیت صدای آن معمولاً در بیشتر موارد برای پخش موسیقی از پیش تعیین نشده است. ایسوس با ROG Strix G17 نشان می دهد که می توان این کار را به طور قابل توجهی بهتر انجام داد.

سطوح نویز

صدای فن متوسط ​​است. به عنوان مثال Asus Zephyrus Duo 16 می تواند به طور قابل توجهی بلندتر شود . با این حال، اگر حالت Turbo را روشن کنید، ROG Strix G17 سمت پر صدای خود را نیز نشان می دهد. اما ما متوجه هیچ زوزه خود به خودی هنگام بالا رفتن دور یا تغییر سرعت ناگهانی در طول آزمایشاتمان نشدیم.

از طرف دیگر، چیزی که ما متوجه شدیم صدای ناله سیم پیچ در واحد آزمایشی ما بود، اگرچه این صدای نسبتاً آرام باقی می ماند و با روشن شدن فن ها ناپدید می شود. هنگامی که صدا روشن است، اکثر مردم نباید متوجه آن شوند، اما در محیط بسیار آرام به راحتی قابل شنیدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *