همکاری مایکروسافت و AMD برای رقابت با انویدیا در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی

همکاری مایکروسافت و AMD برای رقابت با انویدیا

طبق گزارش ها، مایکروسافت در حال همکاری با AMD برای توسعه مشترک پردازنده های مبتنی بر هوش مصنوعی است. این مشارکت بخشی از استراتژی مایکروسافت برای تامین امنیت تراشه‌های پردازنده هوش مصنوعی و کشف جایگزین‌هایی برای تراشه‌های GPU انویدیا است که در حال حاضر بر بازار تسلط دارند.

این دو شرکت در حال همکاری در توسعه یک پردازنده هوش مصنوعی با نام رمز “آتنا” هستند که مایکروسافت خود آن را توسعه می دهد و AMD نیز پشتیبانی مالی ارائه می دهد. مایکروسافت یکی از ارائه دهندگان عمده خدمات رایانش ابری است و این شرکت 10 میلیارد دلار در OpenAI، توسعه دهنده ChatGPT سرمایه گذاری کرده است.

این سرمایه گذاری منجر به افزایش تقاضا برای پردازنده های هوش مصنوعی شده است و مشارکت مایکروسافت در صنعت تراشه به تدریج عمیق تر می شود. مایکروسافت در حال ایجاد یک بخش تراشه با نزدیک به 1000 کارمند است و آنها روی پروژه آتنا کار می کنند که حدود 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری از مایکروسافت دریافت کرده است.

هوش مصنوعی نیز اولویت اصلی AMD است. لیزا سو، مدیر عامل AMD، بیان کرد:

“ما از فرصتی که در زمینه هوش مصنوعی داریم، که بالاترین اولویت استراتژیک ما است، بسیار هیجان‌زده هستیم. ما در روزهای اولیه عصر محاسبات هوش مصنوعی هستیم.

سو همچنین گفت که فرصتی برای AMD برای تولید تراشه های سفارشی برای بزرگترین مشتری خود برای استفاده در مراکز داده هوش مصنوعی وجود دارد. اگرچه توسعه جایگزینی برای تراشه های انویدیا یک کار چالش برانگیز است، اما مایکروسافت پروژه آتنا را در اولویت قرار داده که شامل توسعه یک تراشه GPU برای آموزش و استنتاج مدل های هوش مصنوعی است. این تراشه در حال حاضر در حال آزمایش داخلی است و ممکن است در سال آینده به طور گسترده در دسترس قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *