چگونه بدافزارها و ویروس ها را در مک شناسایی کنیم؟

چگونه بدافزارها و ویروس ها را در مک شناسایی کنیم؟

برای کسانی که هنوز فکر می کنند سیستم های مک بی عیب و نقص هستند، زمان آن فرا رسیده که با حقیقت روبرو شوند – مک ها می توانند مانند هر دستگاه دیگری به بدافزار یا ویروس های مخرب دیگر آلوده شوند. بنابراین برای همه کاربران مک، بهترین استراتژی، پیشگیری زودهنگام از بدافزار مک به جای تعمیر مک آلوده است. در این مقاله از سایت مرکز تعمیرات سان سرویس یاد می گیریم که چگونه بدافزارها و ویروس ها را در مک شناسایی کنیم؟

در سال 2020، Malwarebytes کاهش 38 درصدی بدافزار macOS را گزارش کرد. اما در طول 12 ماه گذشته، علیرغم تلاش‌های اپل، شاهد ورود تهدیدات بدافزار جدیدی به دستگاه‌های مک ما هستیم، حتی آن‌هایی که تراشه‌های M1 جدید دارند.

XCode Spy – بدافزار متمرکز بر توسعه‌دهنده نرم‌افزار که می‌تواند فایل‌ها، گذرواژه‌ها، پوشه‌ها و جزئیات مکان را سرقت کند.

ElectroRat – ابزار دسترسی از راه دور که داده ها را از کیف پول های ارزهای دیجیتال سرقت می کند.

دانستن اینکه چگونه مک خود را ایمن کنید، علائم نفوظ بدافزار را شناسایی کنید، و چگونه از شر بدافزار در Mac خلاص شوید، برای اینکه مک خود را به خوبی ایمن نگه دارید.

بدافزار یا ویروس؟

آیا تفاوتی بین بدافزار و ویروس وجود دارد؟ از آنجایی که اغلب می شنویم که این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می شوند، چه چیزی گیج کننده می شود.

در اصل، بدافزار اصطلاحی است برای هر نوع نرم افزار مخربی که کارهای غیرمجاز را روی دستگاه شما انجام می دهد. این می‌تواند شامل سرقت اطلاعات حساس، ردیابی ضربه‌های کلید، دسترسی غیرمجاز به شبکه یا مکان‌های جغرافیایی باشد. از سوی دیگر، ویروس تنها یک نوع خاص از بدافزار است.

اگرچه مک‌ها ضد گلوله نیستند، اما در مورد حذف بدافزار مک، پیشرفت‌های قابل‌توجهی وجود دارد. اما قبل از اینکه به جزئیات بیشتری بپردازیم، اجازه دهید علائم آشکار نفوظ بدافزار مک را مشخص کنیم.

چگونه بدافزار را در مک خود شناسایی کنیم؟

به عنوان یک قاعده، بدافزار تهاجمی بسته به هدف نهایی که برای رسیدن به آن ایجاد شده است، در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. در حالی که برخی باعث هرج و مرج و اختلال می شوند، برخی دیگر در سکوت اطلاعات را می دزدند. مواردی نیز وجود دارند که صرفاً محصولات جانبی یک ویروس هستند.

بنابراین وقتی نوبت به شناسایی بدافزار می‌رسد، همیشه آنقدر ساده نیست. مواظب باش! هر رفتار غیرعادی ناگهانی اولین پرچم قرمز است. در اینجا علائم رایج حمله بدافزار وجود دارد:

  • مک شما بدون دلیل بسیار کند می شود.
  • شما گم شده‌اید یا نمی‌توانید فایل‌ها و پوشه‌ها را باز کنید.
  • دستگاه شما بارها و بارها راه اندازی مجدد می شود.
  • صفحه اصلی موتور جستجوی شما متفاوت است.
  • متوجه می شوید که پلاگین های جدیدی در مرورگر خود نصب شده اند.
  • شما ناگهان شروع به از دست دادن RAM می کنید.

گزینه دیگر برای کشف بدافزار در مک خود استفاده از Activity Monitor است. این ابزار داخلی اپل تمام عملیات مک را به صورت بلادرنگ نشان می دهد، از جمله فرآیندهای پس زمینه. از آن برای شناسایی نرم افزارهای مشکوک در مک خود استفاده کنید.

در اینجا نحوه بررسی آمده است:

  1. Finder را باز کنید، Applications > Utilities > Activity Monitor را انتخاب کنید.
  2. حالا تب CPU را از بالا انتخاب کنید و به دنبال برنامه های CPU بالا شناسایی نشده بگردید.
  3. آنها را از لیست انتخاب کنید و X.Activity monitor را فشار دهید.
  4. این فرآیند را در تب Memory تکرار کنید.

آیا چیزی شبیه ویروس در Activity Monitor پیدا کرده اید؟ در مقاله بعدی 7 نکته برای حذف بدافزارها و ویروس ها را از مک یاد می گیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *