تبلت یا لپ تاپ کدام مناسب کار شما است؟

تبلت یا لپ تاپ کدام مناسب کار شما است؟

آیا قصد خرید تبلت یا لپ تاپ دارید ولی در تصمیم گیری دچار مشکل شده اید و نمی دانید کدام یک برای شما مناسب تر است؟ در ادامه ی این مطلب سعی کردیم توضیحاتی در رابطه با پاسخ به این سوال که لپ تاپ بهتر است یا تبلت به شما ارائه دهیم. امروزه درصد زیادی از مردم با این دو محصول در زندگی روزانه ی خود سر و کار دارند و استفاده های زیادی از آن دارند از جمله انجام کارهای اداری، درس و دانشگاه و استفاده های شخصی مثل فیلم دیدن و بازی کردن. تبلت یا لپ تاپ، هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند ولی در نهایت جواب این سوال کاملا به این بستگی دارد که شما برای چه موردی می خواهید از آن استفاده کنید.

مثلا اگر نهایت استفاده ی شما از دستگاه این است که بخواهید با آن به تماشای فیلم بپردازید، در فضای مجازی گشت و گذار کنید، خریدهای آنلاین انجام دهید و یا بازی کنید تبلت می تواند کار شما را راه بندازد زیرا عمر باتری زیادی دارد و موضوع مهمتر اینکه وزن کمی دارد و می توانید آن را با خود همه جا در کیف تان حمل کنید بدون اینکه دچار مشکلاتی مثل کمر درد و … شوید. اما اگر نیازهای شما پیشرفته تر است مثل تایپ کردن های فراوان، ادیت کردن ویدیو و یا ذخیره ی فایل های کاری است لپ تاپ برای شما گزینه‌ی مناسب تری است. در ادامه به طور کلی تری مزایا و معایب این دو مورد را توضیح داده ایم تا بتوانید با خواندن آن در خرید تبلت یا لپ تاپ به شما کمک کنیم.

مقایسه لپ تاپ با تبلت برای تصمیم گیری خرید

قابلیت حمل و نقل

در حالی که هر دوی این دستگاه ها برای این طراحی شده اند که شما بتوانید آنها را با خود حمل کنید تبلت ها همیشه وزن کمتری در مقایسه با لپ تاپ ها دارند. برای مثال آیپد اپل ۴۶۹ گرم است در حالی که مک بوک که از نازک ترین لپ تاپ ها است وزنی حدود دو برابر آن دارد. تبلت ها می توانند به راحتی در کیف هایی که حتی فقط یک مجله در آنها جا می شود قرار بگیرند. با این حال ما به شما توصیه می کنیم که همیشه از یک کیس محافظ برای حمل تبلت خود استفاده کنید تا به صفحه ی آن آسیبی وارد نشود. ولی برای لپ تاپ ها توصیه ما به شما این است که آن را در کیف های پد دار مخصوص قرار دهید.

تبلت یا لپ تاپ

عمر باتری تبلت و لپ تاپ

هنگام انتخاب بین این دو مورد یکی از مواردی که لازم است به آن توجه کنید عمر باتری تبلت و لپ تاپ است. برای تصمیم‌گیری از میان این دو مورد تبلت‌ها می‌توانند لپ تاپ‌ها پیشی بگیرند زیرا باتری آن‌ها می‌تواند حداقل تا ۱۰ ساعت بدون نیاز به شارژ کردن کار کند ولی در مقابل عمر باتری لپ تاپ بدون شارژ کردن بین ۴ تا ۸ ساعت است.

همچنین بخوانید: تعویض باتری مک بوک

کیفیت دوربین

هرچند که کمتر کسی طرفدار عکاسی کردن با تبلت‌های بزرگ است ولی این موضوع غیرقابل انکار و کاملا واضح است که کیفیت دوربین تبلت از لپ تاپ بسیار بالاتر است. حتی ارزون قیمت‌ترین آیپد اپل هم توانایی فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p را دارد در صورتی که حتی در لپ تاپ‌های سطح بالا نیز کمتر موردی با این کیفیت به چشم می‌خورد. به طور کلی می‌توان گفت دوربین‌ لپ تاپ فقط قابل استفاده جهت تماس‌های ویدیویی در برنامه‌هایی مانند اسکایپ است.

قیمت تبلت یا لپ تاپ

پس از در نظر گرفتن همه‌ی موارد ذکر شده در بالا، هنوز یکی از کلیدی‌ترین موارد باقی مانده است که چیزی نیست جز قیمت لپ تاپ یا تبلت انتخاب بین این دو دستگاه از روی قیمت می‌تواند کار دشواری باشد زیرا تنوع محصولات در هر دو مورد تبلت یا لپ تاپ بسیار بالا است و این موضوع تصمیم‌گیری را برای شما سخت می‌کند. توصیه ما به شما این است که ابتدا یک بودجه برای خرید خود مشخص کنید و سپس طبق آن، به انتخاب مورد مناسب با بودجه بپردازید زیرا در غیر این صورت ممکن است متوجه شوید که بیشتر از آن مقداری که در نظر داشتید استفاده کرده‌اید.

بعضی از لپ تاپ‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند معمولا دارای کیفیت نمایشگر پایین‌تر، پردازنده‌های ضعیف‌تر و قدیمی‌تر و هارددیسک‌های کندتری هستند ولی این محدودیت‌ها دلیل بر این نمی‌شود که لپ تاپ غیرقابل استفاده باشد. همان طور که در بالا ذکر کردیم اگر استفاده شما از لپ تاپ صرفا برای فیلم دیدن و بازی کردن و این قبیل کارهای ساده و روزمره است، این مدل لپ تاپ‌های قیمت پایین‌تر گزینه‌ی مناسبی برای شما است. این مواردی که گفتیم برای تبلت‌ها نیز صدق می‌کند پس نمی‌توان به طور قطعی صرفا از روی قیمت تصمیم‌گیری به انتخاب از میان آن دو کرد.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی و استفاده خانگی و عمومی

سیستم عامل تبلت یا لپ تاپ

یکی دیگر از تفاوت‌های تبلت یا لپ تاپ در سیستم عامل آن‌ها است. در تبلت سیستم عامل به دو مدل IOS  و اندروید محدود است و این در حالی است که لپ تاپ‌ها از سیستم عامل پر قدرت ویندوز، لینوکس یا Mac os برخوردار هستند. به طور کلی در تبلت سیستم عامل به گونه‌ی ساده‌تری است ولی در لپ تاپ اینطور نیست و سیستم عامل عملکرد پیچیده‌تری دارد.

فضای ذخیره سازی تبلت یا لپ تاپ

برای بررسی فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ یا تبلت باید به میزان استفاده‌ی شخصی خودتان توجه کنید و طبق آن تصمیم بگیرید. برای مثال اگر حجم فایل‌ها و اطلاعات و … شما زیاد است پیشنهاد ما به شما این است که لپ تاپ را انتخاب کنید زیرا معمولی‌ترین لپ تاپ‌ها نیز دارای حداقل ۵۰۰ گیگابایت حافظه است در صورتی که در تبلت‌ها اینطوری نیست و حداقل حافظه بین ۸ تا ۲۵۶ گیگابایت است ولی البته امروزه با پیشرفت چشم‌گیر تبلت‌ها، اگر بودجه‌ی شما زیاد باشد می‌توانید با جست و جو در میان لپ تاپ‌های سطح بالا و گران قیمت‌تر تبلت‌هایی با ظرفیت فضای ۵۰۰ گیگابایت هم پیدا کنید.

کیفیت نمایشگر تبلت یا لپ تاپ

در انتخاب میان لپ تاپ یا تبلت یکی از مسائل اساسی که باید به آن توجه کرد این است که کیفیت نمایشگر دو مورد را با یکدیگر مقایسه کرد. سایز صفحه‌ی لپ تاپ نسبت به تبلت بیشتر است و این باعث می‌شود که گزینه‌ی بهتری برای بازی کردن و تماشای فیلم باشد ولی در طرف مقابل به دلیل کوچک‌تر بودن صفحه نمایش تبلت، تراکم پیکسل‌ها بالاتر است و عملکرد بهتری نسبت به لپ تاپ دارد.

لپ تاپ یا تبلت

معرفی بهترین لپ تاپ های سال ۲۰۲۲

  1. Dell XPS 13 OLED مورد اول است که مناسب برای همه می‌باشد مگر اینکه برای استفاده‌های تخصصی‌تر مانند گیمینگ و یا ادیت بخواهید از آن استفاده کنید.
  2. دومین مورد از بهترین لپ تاپ‌های سال ۲۰۲۲، Apple MacBook Air M1 است که بهترین گزینه برای دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین بهترین مک‌بوک ۲۰۲۲ می‌باشد.
  3. مورد سوم Acer Swift 3 (Ryzen) است. این مدل لپ تاپ برای هرکس که به عملکرد و نحوه‌ی اجرای آن اهمیت بیشتری می‌دهد تا شکل و ظاهر مناسب است.
  4. مورد چهارم MacBook Pro 16 است. اگر شما با ادیت عکس و ویدیو سر و کار دارید این گزینه برای شما مناسب‌ترین گزینه است.
  5. مورد پنجم Razer Blade 14 است که اگر می‌خواهید در کنار عملکرد فوق‌العاده، از توانایی گیمینگ هم برخوردار شوید این مدل لپ تاپ برای شما است.

همچنین بخوانید: دلیل وصل نشدن لپ تاپ به اینترنت چیست؟

معرفی بهترین تبلت های ۲۰۲۲

  1. Samsung Galaxy Tab s8 اولین مورد از بهترین تبلت‌های ۲۰۲۲ است که از مزایای آن می‌توانیم به صفحه‌ نمایش با کیفیت و عمر باتری بسیار خوب اشاره کنیم.
  2. دومین مورد از بهترین تبلت‌های ۲۰۲۲، Amazon Fire 7 می‌باشد و نکته‌ مثبت آن سرعت عملکرد بالای آن است.
  3. Surface Go 2 سومین مورد از معرفی است که مزایای زیادی از جمله نمایشگر خوب، وب کم عالی و عمر باتری طولانی دارد.
  4. مورد چهارم Tab S8 Ultra است که دارای نمایشگر بزرگ و با کیفیتی است و همچنین طراحی زیبا و رابط اندرویدی مناسبی دارد.
  5. مورد پنجم Tab A7 است که نکات مثبتی مثل عمر باتری خوب و قابلیت تشخیص چهره دارد.

جمع بندی

در این مطلب توضیحات جامع و کاربردی‌ و در مورد انتخاب بین تبلت یا لپ تاپ به شما داده شد و همچنین چند مورد از بهترین های ۲۰۲۲ را به شما معرفی کردیم تا بتوانید هنگام تصمیم گیری برای خرید از بین این دو محصول، مناسب ترین مورد را انتخاب کنید و بسته به نیازهای روزمره خود به این سوال پاسخ دهید که برای شما تبلت بهتر است یا لپ تاپ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *