مک بوک پرو یا سرفیس پرو 6 ؟

مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶

اپل و مایکروسافت از دهه های گذشته به خصوص به علت سیستم عامل های متفاوتی که ارایه می کردند، با هم رقیب بودند اما در سال های اخیر رقیب  سخت افزاری یکدیگر هم شده اند. خطوط تولید MacBook و Surface هر دو دارای قدرت و استحکام ویژه ی خود هستند بنابراین انتخاب بین آنها آسان نیست. برای کمک به تصمیم گیری و انتخاب برای خرید لپ تاپ از این دو کمپانی قدرتمند و صاحب نام، ما در این مقاله به مقایسه ی دو پرچم دار این دو شرکت یعنی MacBook Pro در مقایسه با Surface Pro 6 می پردازیم. با “مرکز تعمیرات سان سرویس” همراه باشید.

طراحی مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶ کدام بهتر است؟

طراحی مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶ کدام بهتر است؟
طراحی مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶ کدام بهتر است؟

MacBook Pro به عنوان یک لپ تاپ در دسته ی لپ تاپ های سبکی به حساب می آید. که در مقایسه با رقیبان خود از نظر طراحی در سطحی بالاتر از دیگر لپ تاپ ها قرار می گیرد. گویی  لپ تاپی از نسل بعدی است.

در دوره ایی که لپ تاپ های زیادی  با هم رقابت می کنند. مک بوک پرو در بین برترین ماشین های فوق العاده ی ساخته شده در حال حاظر، از نظر طراحی قرار گرفته است. این جایگاه را با وجود اینکه هنوز نتوانسته ایرادات مربوط به تاچ بارش را بهبود دهد همچنان حفظ کرده است.

از طرفی سرفیس پرو 6 را داریم که نسبت به نسل های قبلی خود تغییر چندانی نداشته است. به جز رنگ بدنه ی مشکی که در کنار رنگ نسل های قبلی سرفیس پرو ها ( سیلور)  به این سری اضافه شده است. ولی از لحاظ فرم ظاهری تغییری نداشته یعنی نه لبه هایش تیز تر شده اند نه ضخامتش کمتر شده  و یا حتی سبک تر هم نشده است. در حقیقت در حالی که ممکن است شما رنگ مشکی زیبا و وسوسه کننده ی سرفیس پرو ۶ را به مک بوک ترجیح دهید باید بدانید که این دستگاه زمانی که در قاب های محافظ قرار می گیرد از دستگاه اپل ضخیم ترمی شود. این در حالی است که در بازار رقابتی امروز، کم و زیاد بودن ضخامت در حد چند میلی متر مهم تلقی می گردد.

از جنبه ایی دیگر درست است که شاید سرفیس پرو ۶ از برخی انظار شبیه نسل های قبلی باشد ولی وجود ورودی های بیشتر و متنوع در آن لذت بخش است. امکان اتصال تایپ کاور (کیبورد مخصوص سرفیس) که تنوع رنگی خوب و جنس های متنوع دارد. در حالی که از لوازم جانبی های فوق العاده ی سرفیس زمانی که می خواهید تایپ کنید به حساب می آید. سرفیس پرو ۶ را به دستگاهی فراتر از یک تبلت تبدیل کرده است. صفحه ی لمسی این دستگاه عالی است و یکی از مورد علاقه ترین دستگاه های ویندوزی به حساب می آید.

تعمیرات مک بوک به چه صورت است

مقایسه کیبورد مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶

اگر بخواهیم صفحه کلید (کیبورد) این دو دستگاه را با هم مقایسه کنیم، باید بگویم کیبورد مک بوک در این رقابت واقعا ناامید کننده است. اپل همچنان به حفظ کیبورد پروانه ایی خود اصرار می ورزد و با اینکه طی سال ها همواره آن را بهبود داده، ولی همچنان به طور قطع انتظارات را برآورده نمی کند. کلید های کیبورد لغزنده (چسبناک) و شکننده اند و تجربه ی تایپ زیاد و سریع با آن خیلی خوشایند نبود. زیرا که کلید ها سفت و کم عمق اند و بازخورد لمسی

مقایسه کیبورد مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶
مقایسه کیبورد مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶

مورد انتظار برای تایپی راحت و کار آمد ارایه نمی دهند. البته تاچ پد مک بوک خیلی عالی است. بنابراین اگر قصدتان از خرید لپ تاپ بیشتر جست و جو و کارهایی غیر از تایپ است، این کیبورد نا امیدتان نخواهد کرد.

پورت ها

در مورد پورت ها، دستگاه اپل فقط دو پورت Thunderbolt 3 (USB-C) و یک هدفون جک را در نسخه ۱۳ اینچی دارد، این به این معنی است که شما نیاز به یک آداپتور برای اتصال به طیف وسیعی از دستگاه های دیگر (مثل فلش،HDML Lan و …) دارید. این در حالی است که مایکروسافت علاوه بر اینکه وجود پورت USB-C را مانند سایر تولید کنندگان امروز در نظر گرفته، Surface Pro 6 را همراه با یک پورت USB-A 3.0، یک هدفون، خروجی مینی DisplayPort، یک پورت Surface Connect و یک کارت خوان MicroSDXC، عرضه کرده است.

در خصوص شکل ظاهری این نکته هم باید مد نظر باشد که سرفیس پرو ۶ یک دستگاه ۲ در ۱ است. بدین معنی که می توان با جدا کردن تایپ کاور (کیبورد) از سرفیس، آن را تبدیل به یک تبلت بسیار سبک و کاربردی تبدیل کرد. این قابلتی است که مک بوک را در رقابت عقب می زند. زیرا که مک بوک پرو قابلیتی اینگونه ندارد. بهتر است بگوییم که مک بوک کاملا یک لپ تاپ است در حالی که سرفیس پرو می تواند در یک لحظه به تبلت و یا لپ تاپ تبدیل شود.

در بخش قبلی درباره ی تفاوت ظاهری و طراحی مک بوک پرو و سرفیس پرو ۶، ۲ محصول پر مدعای کمپانی اپل و مایکروسافت خواندیم. در این بخش می خواهیم باقی مشخصات این ۲ دستگاه را مقایسه و نتیجه ی این رقابت را تعیین کنیم همراهمان باشید.

تعمیرات سرفیس با ضمانت

کارایی مک بوک پرو یا سرفیس پرو 6 بهتر است؟

مشخصات فنی

حال می خواهیم از نظر فنی و کارایی این دو دستگاه را با هم مقایسه کنیم:

ابتدایی ترین مدل سرفیس پرو ۶ که پردازنده Intel Core i5 8250U، ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی SSD دارد، قیمتی حدود ۸۰۰ دلار  برایش در نظر گرفته شده است. این در حالی است که شما می توانید تنها با پرداخت چند صد دلار همین پیکربندی با فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید. البته سرفیس پرو مدل های پیشرفته تری هم دارد که در آن از پردازنده ی Core i7-8650U، ۱۶ گیگابایت رم و ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی، استفاده شده است که قیمتی بین ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار را داراست.

مک بوک پرو هم در ابتدایی ترین حالتش یک مدل ۱۳۰۰ دلاری، بدون تاچ بار دارد که این مدل را به سختی می توان در این رقابت شرکت داد. این در حالی است که مدل بعدی این سری که سخت افزار با قدرت بالاتر، با یک پردازندهCore i5 8259U همراه با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی SSD دارد، با قیمت ۱۸۰۰ دلار آغاز می شود. این مدل دارای CPU جدیدتر و فرکانس بسیار بالاتر برای افزایش عملکرد است. همچنین دارای یک هسته گرافیکی اینتلIris Pro 655 است، که کمی از HD 620 موجود در تراشه Surface Pro 6، قوی تر است و گزینه ی بهتری نسبت به سرفیس برای گیمینگ به حساب می آید. البته مک بوک پرو هم  همچنان برای رندر کردن بازی های سه بعدی گزینه ی مناسبی نیست.

MacBook Pro گزینه های دیگری برای انتخاب، با پردازنده Core i7 و همچنین ۱۶ گیگابایت رم و تا ۲ ترا بایت فضای ذخیره سازی نیز دارد. و این ارتقای حافظه و CPU  قیمت را به ۲۳۰۰ دلار افزایش می دهد، همچنین اگر بخواهید ظرفیت ذخیره سازی بیشتری داشته باشید، قیمت تا ۳۷۰۰ دلار افزایش می یابد.

صفحه نمایش سرفیس پرو 6 یا مک بوک پرو

از نکات دیگری که می توان در این قیاس پرداخت، صفحه نمایش این دو محصول است. در مک بوک پرو شاهد صفحه نمایش خیلی خوب لپ تاپ های اپل هستیم. صفحه ایی درخشان با رزولوشن ۱۶۰۰* ۲۵۶۰ پیکسلی و با پشتیبانی از طیف وسیعی از محدوده ی رنگ ها در سرفیس پرو ۶ صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی ای را می بینیم که رزولوشن بالاتر، تراکم پیکسل بیشتر، و طیف رنگی وسیع و درخشانی خوبی دارد.

البته درخصوص روشنایی و درخشانی صفحه، مک بوک پرو نمره ی بهتری می گیرد.

قابل حمل بودن

Surface Pro 6 با اندازه ی ”۱۱٫۵*۷٫۹*۰٫۳۳” اینچ و فقط ۷۷۰ گرم ، وقتی که تبلت (بدون کیبوردش) و حدود ۱۰۸۰ گرم به همراه تایپ کاور است و در کل دستگاهی با ضخامت کم و سبک شمرده می شود. MacBook Pro نیز یک لپ تاپ باریک و نسبتا سبک با اندازه ی ”۱۱٫۹۷*۸٫۳۶*۰٫۳۶” اینچ و وزن ۱۳۶۰ گرم است، ولی با این حال باز هم نمی تواند با سهولت حمل سرفیس پرو ۶ به راحتی رقابت کند.

از نظر تست های میزان نگهداری شارژ باتری هم باید بگوییم سرفیس پرو ۶ با نگهداری ۱۴ ساعت ، مک بوک پرو را که ۱۰ ساعت باتری نگه می دارد را پشت سر گذاشته است. البته باید بگویم هر دو دستگاه نیاز شما را در ساعات کاری به خوبی برآورده می کنند. این در حالیست که شما وقتی به منزل رفتید هم، همچنان می توانید از سرفیس پرو بدون نیاز به گشتن به دنبال پریز برق استفاده کنید. در مورد مک بوک پرو احتمالا باید آن را در طول روز حد اقل ۱ بار به شارژ متصل کنید.

مک بوک پرو یا سرفیس پرو ۶ کدام یک بهتر است؟

صولا دستگاه های ۲ در ۱ رقیب جدی ای برای لپ تاپ های اختصاصی به حساب نمی آمدند و خیلی با لپ تاپ ها مقایسه نمی شدند . اما این موضوع زمانی که ما با بهترین دستگاهی که تا به امروز آن را تست کرده ایم، رو به رو شدیم، تغییر کرد. سرفیس پرو ۶ اگرچه مشکلاتی مثل صفحه نمایش کوچکتر و قاب های بیش از حد بزرگ (حداقل تا سال ۲۰۱۹)، نسبت به مک بوک پرو دارد ولی در مواردی مثل صفحه کلید (کیبورد) بهتر، مدت زمان شارژدهی بیشتر باتری وجود پورت های ورودی بیشتر و کاربردی و  وزن کمتر، آن را دستگاه لذت بخش تری برای استفاده ی طولانی مدت نسبت به مک بوک تبدیل کرده است.

البته اگر شما از طرفداران اپل و سیستم عامل Mac OS هستید، قطعا مک بوک پرو گزینه ی خرید خوبی به حساب می آید. اگرچه که در بین مک بوک پرو ها، مک بوک پرو ۱۵ اینچی که دستگاهی قدرتمند تر است را بیشتر پیشنهاد می کنیم. با این حال، سرفیس پرو ۶ در مقایسه با مدل های ۱۳ اینچی مک بوک پرو، یک دستگاه همه جانبه ی بهتر است. و حتی با خرید تایپ کاورکه جدا به فروش می رسد، به همراه دستگاه اصلی، باز هم قیمت کمترو سخت افزار قابل توجهی در این قیاس دارد. مخصوصا اگر بخواهید روزی حافظه ی دستگاه تان را افزایش بدهید.

سخن آخر

شاید حس کنید مک بوک پرو تمام آن چیزی است که شما از یک لپ تاپ انتظار دارید ولی سرفیس پرو ۶ به شما نشان می دهد که چه انتظارات بیشتری از دستگاه تان می توانید داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *