چه لپ تاپی را برای چه کاری خرید کنیم؟

چه لپ تاپی برای چه کاری بخریم

یکی از سوالاتی که همیشه برای افراد در مشاغل مختلف پیش می‌آید، این است که چه لپ تاپی برای چه کاری بخریم؟

از آنجاکه کامپیوتر تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است، بسیاری اختراع آن را گامی بلند در راستای پیشرفت تکنولوژی می‌دانند. کمی پیش‌تر کامپیوترها فقط ابرکامپیوترها، کامپیوترهای کوچک، کامپیوترهای بزرگ و ریز کامپیوتر‌ها را شامل می‌شدند که هرکدام از آن‌ها برای مقاصد خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد پیدایش انواع مختلفی از رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها هستیم که البته این را هم مدیون مخترع اولیه کامپیوتر هستیم.

کامپیوترهای اولیه از لحاظ ظاهری و مشخصات فنی تفاوت‌های زیادی با سیستم‌های امروز دارند. تصویر زیر مربوط به اولین کامپیوتر شخصی شرکت اپل، با نام  APPLE 1 است که در سال ۱۹۷۶ به فروش رسیده است.

لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی

نیاز بشر به کامپیوتر، موجب شد که شرکت‌های سازنده برای ارتقا آنها دست به طراحی و تولید سیستم های پیشرفته تری بزنند. رایانه های بعدی که ساخته شدند دارای کیس، مانیتور، کیبورد، ماوس و دیگر قطعات مجزا بودند. اما این سیستم ها دارای وزن زیادی بودند و حمل کردن آنها کار چندان راحتی نبود. از اینرو مانیتورهای ال سی دی و لپ تاپ ها طراحی شدند. اولین لپ تاپ در سال ۱۹۸۱ میلادی توسط آدام اوسبرن اختراع شد که نام خود را بر روی این دستگاه گذاشت.

Osborne 1 همانند چمدانی بود با وزن ۱۰ کیلوگرم، که طراحی آن با لپ تاپ های دیگر کاملا متفاوت بود. اما لپ تاپی که به واقعیت امروز بیشتر شباهت داشت در سال ۱۹۸۳ با نام Grid Compass 1101 به بازار عرضه شد که به دلیل قیمت بالا نتوانست موفقیت بزرگی کسب نماید.

شرکت اپل در سال‌های اولیه پیدایش لپ تاپ‌ها، طرح‌های کاربردی‌ای را تولید کرد. اولین لپ‌تاپ کمپانی اپل مکینتاش بود و بعد از آن در سال ۱۹۹۱ لپ‌تاپ‌هایی را طراحی کرد که هم وزن کمتری نسبت به مدل اولیه داشتند و هم ترتیب قرار گرفتن کیبورد و ماوس زیر یکدیگر بود و در صورت بسته شدن در (که همان صفحه مانیتور را شامل میشد) از ماوس و کیبورد آن محافظت می‌شد. این لپ‌تاپ‌ها اولین لپ‌تاپ‌هایی بودند که مجهز به آداپتور شبکه Ethernet داخلی  بودند و یک تاچ پد واقعی داشتند. این سیستم‌ها مورد استقبال خوبی از سمت کاربران قرار گرفتند. تولید این لپ‌تاپ‌ها در طراحی لپ تاپ‌های جدید امروزی بسیار اثر بخش بوده است.

همچنین بخوانید: تعمیر مک بوک اپل با ضمانت

لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی

امروزه کمپانی‌های متنوعی لپ تاپ و دیگر محصولات الکترونیکی خود را با ظاهری بسیار شکیل و کارایی‌های بالا به بازار عرضه می‌کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به کمپانی اپل، مایکروسافت، دل، ایسوس، اچ پی و … اشاره کرد. خرید لپ‌‌تاپ در این دوره با این همه تنوع و طرح کار آسانی نیست و می‌توان گفت هر لپ‌تاپ در یک کار خاص قدرت بیشتری نسبت به لپ تاپ دیگر دارد،که این موضوع انتخاب را برای ما سخت‌تر می‌کند. پس با ما همراه باشید تا دریابید که چه لپ‌تاپی برای چه کاری مناسب‌تر است.

از میان کمپانی‌هایی که در بالا نام برده شد شرکت اپل و مایکروسافت جز بهترین تولید کنندگان محصولات الکترونیکی هستند. شرکت مایکروسافت سال‌هاست که در طراحی و تولید نرم‌افزار، سخت افزار، ساخت کنسول بازی و… فعالیت دارد و هم اکنون حدود ۵ سال از رونمایی اولین محصول خانواده سرفیس که سرفیس لپ تاپ است، می‌گذرد. کمپانی مایکروسافت با رونمایی از این محصول خود ثابت کرد که سیستم‌های ویندوزی هم می‌توانند محصولات بی عیب و نقصی باشند.

دو مدل دستگاه سرفیس لپ تاپ ۳ و مک‌بوک پرو ۱۶ از  لپ تاپ‌هایی هستند که توسط کمپانی مایکروسافت و اپل باهم به رقابت پرداخته‌اند. برخی از مشخصات این دو مدل در زیر آمده است.

همچنین بخوانید: تعمیرات سرفیس با ضمانت

لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی

لپ تاپ شرکت مایکروسافت از پردازنده نسل دهم و لپ تاپ کمپانی اپل از پردازنده نسل نهم استفاده می‌کند اما با این وجود این دو شرکت از لحاظ قدرت پردازشی در رقابت سختی با یکدیگر قرار دارند. کارت گرافیک این لپ‌تاپ‌ها با یکدیگر متفاوت است. مک‌بوک پرو دارای کارت گرافیکی اختصاصی است و لپ‌تاپ سرفیس فاقد کارت گرافیکی اختصاصی و دارای گرافیک داخلی یک‌پارچه است. لپ‌تاپ مک‌بوک پرو نسبت به لپ تاپ سرفیس راحت‌تر می‌تواند برنامه‌هایی چون پریمیر پرو و فتوشاپ را اجرا نماید. جدول زیر برخی دیگر از تفاوت های این دو محصول را نشان داده است.

Surface Laptop 3 AMDSurface Laptop 3 intelMacBook Pro16
قیمت۲۰۴۹ یورو۲۱۲۹ یورو۲۳۹۹  یورو
نمایشگر۱۵ اینچ با وضوح ۲۰۱ppi,2496*1664۱۵ اینچ با وضوح ۲۰۱ppi,2496*1664۱۶ اینچ با وضوح ۲۲۶ppi,3072*1920
پردازندهRyzen 7 3780Uنسل دهم پردازنده اینتل Core i7نسل نهم پردازنده اینتل Core i7
حافظه رم۱۶ گیگا بایت۱۶ گیگا بایت۱۶ گیگا بایت
پردازنده گرافیکیگرافیک داخلی Radeon Vega 9/11 Graphicsگرافیک داخلی اینتل Iris Plus Graphicsگرافیک خارجی AMD Radeon Pro 5300M
حافظه داخلی۵۱۲ گیگا بایت۵۱۲ گیگا بایت۵۱۲ گیگا بایت SSD
ابعاد۳۴۰*۲۴۴*۱۴.۶۹ میلی متر۳۴۰*۲۴۴*۱۴.۶۹ میلی متر۳۶۰*۲۵۰*۱۶.۲ میلی متر
وزن۱.۵۴ کیلو گرم۱.۵۴ کیلو گرم۲ کیلو گرم

چه لپ تاپی برای چه کاری مناسب است؟

هر یک از لپ‌تاپ‌ها بسته به نوع سخت افزاری که در آن‌ها به کار رفته است، می‌توانند برای کاری بخصوص مناسب باشند. به طور مثال برخی از آن‌ها مناسب برای بازی، برخی مناسب برای کارهای مهندسی و معماری و برخی دیگر برای طراحی و کار با فتوشاپ، تدوین فیلم و غیره مناسب هستند.  اما می‌خواهیم درباره تفاوت برخی از این سیستم‌ها با یکدیگر بیشتر بدانیم.

همچنین بخوانید: تعویض باتری مک بوک با ضمانت

برای کارهای مهندسی باید از لپ‌تاپ‌هایی استفاده کرد که دارای مشخصاتی چون سیستم خنک کننده موثر، حافظه USSD، بدنه‌ای با کیفیت و با دوام و البته سبک و پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند برای اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی باشند. اما دراین میان باید به قیمت این لپ‌تاپ‌ها نیز توجه داشت. معمولا لپ‌تاپ‌ها از نظر قیمتی و کارایی به سه دسته رده پایینی، میانی و بالایی تقسیم می‌شوند. لپ‌تاپ های اچ‌ پی و لنوو لپ‌تاپ‌های خوبی برای کارهای مهندسی به حساب می‌آیند که البته با قیمت‌های مناسبی هم به بازار عرضه شده اند.

در رده بالاتر می‌توان به لپ‌تاپ هایی چون ایسوس ذن بوک اس، لنوو لیجن Y540، ایسوس K571 اشاره کرد. پرچمدار این نوع لپ‌تاپ‌ها و البته گران‌ترین آن‌ها در حال حاضر لپ‌تاپ‌هایی چون دل G5 ،ایسوس ذن بوک دوئو و مک بوک پرو ۲۰۱۹ ۱۶ اینچی است.

برای کارهایی چون تدوین و فتوشاپ لپ تاپ هایی مناسب هستند که خصوصیات فنی خاصی داشته باشند. برای کارهای گرافیکی مشخصاتی چون رم ۸ تا ۱۶ گیگا بایت، پردازنده‌های گرافیکی اهمیت زیادی دارد.

نرم افزارهای مناسب برای کارهای گرافیکی (AMD و NVIDIA)،CPU  قوی برای اجرا سریع و راحت چندین برنامه (مدل‌های AMD Ryzen و Intel Xeon) می‌خواهند. همچنین تعداد رنگ‌ها و رزولوشن صفحه نمایش در حد بالا، صفحه نمایش  ۱۵تا ۱۶ اینچی، زاویه دید نیز مورد اهمیت است.

علاوه بر این، صفحه کلید، وزن لپ تاپ برای حمل و نقل آسان و از همه مهم‌تر قیمت آن از دیگر مواردیست که باید به آن توجه کرد. سیستم‌هایی چون DELL XPS15،MICROSOFT SURFACE BOOK 2 ، Apple MacBook Pro MLH42 with Touch Bar، Huawei MateBook X Pro  لپ تاپ‌هایی هستند که برای کارهای گرافیکی مناسب هستند.

اما حالا که درباره  موضوع چه لپ تاپی برای چه کاری بخریم رسیدیم، واجب است که درباره لپ‌تاپ‌های مخصوص گیمینگ هم توضیح دهیم. در خرید لپ‌تاپ‌های مناسب برای بازی، اساسی‌ترین چیزی که باید به آن توجه کرد کارت گرافیک است. سیستم‌هایی که کارت گرافیک جدا ندارند لپ‌تاپ های مناسبی برای گیمرها نیستند.

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی معمولا دارای مشخصه‌هایی چون بهره‌مندی از پردازنده‌های توانمند، طراحی زمخت (به دلیل تعبیه‌ی سیستم‌های خنک‌کننده‌ی قوی)، زبان طراحی خاص و فضایی با نورپردازی‌های  RGB، استفاده از حافظه SSD  در کنار حافظه حجیم HDD ، تجهیز به توانمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی، عمر باتری بسیار اندک‌، وزن زیاد و قابلیت حمل پایین هستند. از این سیستم‌ها به دلیل داشتن CPU  و  GPU قدرتمند می‌توان برای انجام کارهای سنگینی چون محاسبات مهندسی و تدوین فیلم هم استفاده نمود.

همچنین بخوانید: تعمیرات آی مک با ضمانت

دو مدل لپ تاپ مخصوص گیمینگ یعنی اچ پی OMEN و ایسوس ROG STRIX G531 پرچمدار این نوع سیستم ها هستند.

و اما لپ‌تاپ‌های مناسب برای برنامه‌نویسی، لپ‌تاپ‌هایی هستند که حداقل پردازنده  Intel i5 نسل ۸، پردازنده i7 برای توسعه بازی وVR، رم حداقل ۸ گیگابایتی به بالا ، قابلیت برخورداری از هاردهای SSD، کارت گرافیک اختصاصی گیمینگ و صفحه نمایش با کیفیت   HD را دارا باشند. همچنین صفحه کلید مناسب نقش مهمی را در اینگونه سیستم‌ها ایفا می‌کند.

لپ‌تاپ‌هایی چون DELL XPS13،MACBOOK PRO و  HP 15T سیستم‌های مناسبی برای برنامه‌نویسی هستند.

در متن بالا درباره برخی از انواع لپ‌تاپ‌ها و کارایی آن‌ها صحبت کردیم و دانستیم که چه لپ تاپی برای چه کاری بخریم. اما برای انتخاب یک لپ‍‌تاپ مناسب باید اول از همه به نوع کاری که می‌خواهیم با آن انجام دهیم توجه کنیم و بعد براین اساس قیمت و سخت افزار، لپ‌تاپ‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

نت بوک‌ها، الترابوک‌ها، نوت بوک‌ها و لپ تاپ‌های هیبریدی از دیگر انواع لپ‌تاپ‌ها هستند که برای نیازهای مختلف کاربران طراحی و تولید شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *