دلایل روشن نشدن لپ تاپ چیست؟

دلایل روشن نشدن لپ تاپ چیست؟

تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است که بی دلیل شاهد روشن نشدن لپ تاپ خود باشید؟ اگر لپ تاپ شما روشن نمی شود، حتی زمانی که به برق وصل است، ممکن است منبع تغذیه، باتری، مادربرد، کارت گرافیک یا رم آن معیوب باشد.

بهتر است برای حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ ، با اصول اولیه شروع کنید. مطمئن شوید که دو شاخه سیم برق به پریز و به کامپیوتر وصل شده است. باتری و کانکتور برق لپ تاپ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصال شل نشده است. اگر هنوز روشن نمی شود، ممکن است مشکل از یک قطعه داخلی در آن باشد.

علت روشن نشدن لپ تاپ

اگر لپ‌تاپ شما روشن نمی‌شود، چیزهایی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید و مشکل را حل کنید. در زیر مراحل حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ و عیب‌یابی برای کمک به شناسایی عواملی که ممکن است مانع روشن شدن لپ‌تاپ شما شود، آورده شده است. توصیه می‌کنیم برای بهترین نتیجه هر کدام را مرور کنید.

سیم برق را بررسی کنید

قبل از هر چیز، مطمئن شوید که لپ تاپ شما به برق وصل است. هر گونه پیچ خوردگی یا شکستگی که می‌تواند جریان برق را مختل کند، را اصلاح کنید.

اگر جعبه ترانسفورماتور AC علائم تغییر رنگ، بوی سوختگی یا تاب برداشتن قطعات را نشان داد، احتمالاً باید تعویض شود.

اگر ایرادی در سیم برق پیدا کردید، آن را تعویض کنید. اگر آسیبی در منبع تغذیه دیدید، آن را از لپ تاپ جدا کنید تا پس از خرید پاور ،آن را تعویض کنید. می‌توانید منابع تغذیه جایگزین را به صورت آنلاین، در خرده فروشان لوازم الکترونیکی یا با تماس با سازنده رایانه خود بیابید.

مقاله پیشنهادی : نحوه شارژ لپ تاپ با پاور بانک

مشکل باتری

هنگامی که منبع تغذیه معیوب را رد کردید، کانکتور برق خود لپ تاپ را بررسی کنید. کانکتورهای برق ممکن است به مرور زمان شل شوند و از کار بیفتند. اگر آسیب آشکاری به کانکتور برق یا قطعات شل و متحرک وجود دارد، لپ تاپ را برای تعمیر ببرید.

همچنین بخوانید : تعویض باتری سرفیس با ضمانت

در صورت امکان، باتری را از لپ تاپ خارج کنید و سعی کنید آن را فقط به منبع تغذیه وصل کنید. اگر لپ تاپ بدون باتری روشن می‌شود، باتری را تعویض کنید تا به درستی شارژ و روشن شود.

روشن نشدن لپ تاپ

مراقب گرمای بیش از حد باشید

یکی از دلایل روشن نشدن لپ تاپ ، داغ شدن بیش از اندازه‌ی آن است. اکثر پردازنده‌های لپ تاپ دارای محافظ حرارتی داخلی هستند که کامپیوتر را خاموش می‌کند. لپ تاپ دوباره روشن نمی‌شود تا زمانی که سیستم خنک شود.

اگر از رایانه روی تخت، بالش یا سایر سطوح نرم استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دریچه‌های رایانه مسدود نشده‌اند و هوای گرم به درستی جابجا شده است. لپ تاپی که به درستی هواگیری نمی‌کند ممکن است فن معیوب داشته باشد که باید تعویض شود.

اگر لپ تاپ شما داغ است، قبل از اینکه بخواهید دوباره آن را روشن کنید، بگذارید کاملا خنک شود. لپ تاپی که پس از خنک شدن دوباره روشن می‌شود به احتمال زیاد مشکل گرم شدن بیش از حد دارد.

همچنین بخوانید : تعویض باتری مک بوک در سان سرویس

مشکلات داخلی

اگر مشکلی در منبع تغذیه، باتری یا گرمای بیش از حد پیدا نکردید، ممکن است یک قطعه داخلی معیوب علت روشن نشدن لپ تاپ باشد. برای مثال، یک قطعه شکسته یا آسیب دیده، یا مدارهای شارژ آسیب دیده، کارت گرافیک معیوب، رم یا مشکلات نرم افزاری.

ممکن است اگر اخیراً رایانه را باز کرده‌اید و اجزای آن را لمس کرده‌اید، الکتریسیته ساکن باعث این آسیب شده باشد.

اگر مشکوک هستید که یک قطعه داخلی باعث ایجاد مشکل شده است، کامپیوتر را برای تعمیرات ببرید یا برای جزئیات گارانتی و تعویض با سازنده صحبت کنید. در زمان خرید لپ تاپ به سلامت اجزای آن توجه کنید.

این احتمال وجود دارد که یک جزء سخت افزاری کامپیوتر شما شل شده و نیاز به سفت شدن دارد. اما، قبل از برداشتن این گام ، مطمئن شوید که دانش یا تخصص لازم را دارید، در غیر این صورت ممکن است به رایانه خود آسیب بیشتری وارد کنید.

برای شروع، کامپیوتر خود را باز کرده و پانل‌ها را بردارید و هر جزء شل را جستجو کنید. شما می‌توانید قطعاتی مانند رم، هارد، کارت گرافیک و غیره را جدا کرده و دوباره تعمیر کنید. سپس، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

محصول پیشنهادی : پاور ایسوس TUF-Gaming-450B

آداپتور برق متناوب و پورت برق را بررسی کنید

برخی از آداپتورهای برق متناوب یک پین در انتهای آداپتور دارند که به لپ تاپ متصل می‌شود. کانکتور آداپتوری که به لپ تاپ وصل می‌شود را بررسی کنید و متوجه شوید که آیا پین خمیده یا شکسته وجود دارد. در صورت وجود، لپ تاپ هیچ برقی از آداپتور AC دریافت نمی‌کند.

برای رفع مشکل، آداپتور برق متناوب باید تعویض شود. برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای یک پین در داخل پورت برق هستند که به ایجاد اتصال محکم به آداپتور برق متناوب کمک می‌کند. اگر پین خم شده یا شکسته باشد، لپ تاپ برقی دریافت نمی‌کند.

برای رفع مشکل، پورت برق لپ تاپ باید تعمیر یا تعویض شود. با این حال، بسته به نوع لپ تاپ، این راه حل ممکن است نیاز به تعویض کامل مادربرد داشته باشد.

روشن نشدن لپ تاپ

باتری را بردارید و دوباره وصل کنید

لپ تاپ همچنین می‌تواند در حالتی باشد که از بوت شدن آن جلوگیری ‌کند و این کار، ممکن است با روشن نشدن لپ تاپ همراه باشد.

برای رفع این مشکل کابل برق را جدا کرده و سپس باتری را از لپ تاپ خارج کنید. هر دو را حداقل برای یک دقیقه از لپ تاپ جدا کنید. سپس باتری را دوباره در لپ تاپ قرار دهید، کابل برق را وصل کنید و سعی کنید لپ تاپ را روشن کنید.

همچنین بخوانید : تعمیرات آی مک در سان سرویس

سخت افزار بد

پس از گذراندن مراحل عیب‌یابی علت روشن نشدن لپ تاپ پیشنهادی در بالا، اگر لپ‌تاپ شما همچنان روشن نمی‌شود، احتمالاً مشکل از نقص سخت‌افزاری است.

محتمل‌ترین مولفه ایراد از مادربرد یا پردازنده است. متأسفانه برای تعیین علت کار نکردن لپ تاپ به عیب یابی عمیق‌تری نیاز است. اگر سخت افزار معیوب مقصر باشد، تعمیر یا تعویض ضروری است.

پیشنهاد می‌کنیم با سازنده لپ تاپ تماس بگیرید تا توصیه‌هایی در مورد نحوه تعمیر آن داشته باشید. همچنین می‌توانید لپ تاپ خود را به تعمیرگاه کامپیوتر ببرید، زیرا آن‌ها می‌توانند مشکل را تشخیص داده و سخت افزار معیوب را جایگزین کنند.

همچنین بخوانید : تعمیر تخصصی سرفیس مایکروسافت

کامپیوتر را از برق تخلیه کنید

گاهی اوقات، شارژ الکتریکی باقیمانده می‌تواند علت روشن نشدن لپ تاپ شما باشد. شما می‌توانید آن را به عنوان یک “انسداد برق” در نظر بگیرید. با انجام مراحل زیر، به طور موثری برق لپ تاپ خود را تخلیه می‌کنید و از نو شروع می‌کنید، که اغلب منجر به روشن شدن آن می‌شود.

  • آداپتور برق متناوب را جدا کرده و باتری را خارج کنید (در صورت امکان).
  • دکمه پاور را برای سی ثانیه نگه دارید تا برق باقی مانده از لپ تاپ تخلیه شود.
  • بدون تعویض باتری، آداپتور برق متناوب را دوباره به لپ تاپ وصل کنید.
  • دکمه پاور را فشار دهید تا لپ تاپ روشن شود و مطمئن شوید که درست بوت می‌شود.
  • اگر لپ تاپ روشن می‌شود، لپ تاپ را به طور معمول خاموش کنید.
  • اگر توانستید باتری لپ تاپ را جدا کنید، باتری را دوباره در لپ تاپ قرار دهید.
  • لپ تاپ را دوباره روشن کنید و بررسی کنید که درست بوت شود.

محصول پیشنهادی : سیستم خنک کننده آبی گرین مدل GLC240-EVO

مشکلات بوت کردن

اگر صفحه آبی با گزینه‌های بوت ظاهر شد، دستورالعمل روی صفحه را دنبال کنید و گزینه مناسب بوت را انتخاب کنید.

اگر هنوز در راه اندازی رایانه خود با مشکل مواجه هستید و صفحه POST حاوی پیام خطا ظاهر می‌شود، ممکن است برخی از تنظیمات رایانه شما مسئول این اشکال باشد. برای دسترسی به تنظیمات، می‌توانید از صفحه POST با فشار دادن F2 یا سایر کلیدهای مرتبط به بایوس دسترسی پیدا کنید.

در اینجا، می‌توانید سعی کنید تنظیمات بایوس خود را تغییر دهید. اگر کار نکرد به تنظیمات قبلی برگردید.

مشکلات مانیتور و صفحه نمایش

اگر کامپیوتر شما برق دارد، یعنی پس از فشار دادن دکمه پاور، چراغ‌های پاور روشن می‌شوند و سپس فن شروع به چرخش می‌کند، ممکن است مانیتور شما دچار مشکلاتی باشد که با اتصال صحیح مانیتور به منبع برق و سایر قطعات متفاوت است.

می‌توانید سعی کنید کامپیوتر خود را با استفاده از کابل HDMI به مانیتور یا تلویزیون دیگری متصل کنید. این برای بررسی اینکه آیا مانیتور شما آسیب دیده است یا خطا از رایانه شما است، انجام می‌شود.

برای لپ‌تاپ‌ها، ممکن است نمایشگر لپ‌تاپ شما در حالت خواب باشد و به سختی بالا بیاید. در این مرحله سعی کنید با نگه داشتن دکمه پاور لپ تاپ خود را کاملا خاموش کنید تا کامپیوتر شما خاموش شود و سپس دوباره دکمه پاور را فشار دهید تا کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

همچنین بخوانید : تعمیر تخصصی مک بوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *