بهترین زمان تعویض باتری سرفیس مایکروسافت

بهترین زمان تعویض باتری سرفیس مایکروسافت

از سال ۲۰۱۲ شرکت‌های تولید کننده محصولات الکترونیکی تصمیم گرفتند به جای استفاده از باتری های خارجی از باتری های داخلی (لیتیوم پلیمر و لیتیوم یون) استفاده کنند. این کار با وجود افزایش قیمت این محصولات مزیت های فراوانی مانند سبک تر شدن دستگاه ها طراحی مناسب تر و کارایی بالاتر باتری ها را به همراه داشته است.

یکی از مهمترین ویژگی باتری های سرفیس این است که زمانی که باتری به طور کامل شارژ شد. باتری از مدار خارج می شود و مستقیم از جریان برق برای روشن نگه داشته شدن دستگاه استفاده می کند. لازم به ذکر است با وجود این همه مزیت، باتری های لیتیومی سرفیس قابل تعمیر نیستند و در صورت خراب شدن باید تعویض شوند. سخت و هزینه بر بودن تعویض سرفیس اهمیت حفظ و نگهداری و تشخیص بهترین زمان تعویض باتری سرفیس را بیشتر می کند.

بهترین زمان تعویض باتری سرفیس

چگونگی تشخیص وضعیت سلامت باتری سرفیس

برای اینکه بفهمیم بهترین زمان تعویض باتری سرفیس چه وقت است، باید با دو مفهوم مهم یعنی Life Cycle (لایف سایکل) و Cycle Count آشنا شویم.

مفهوم Life Cycle چیست؟

لایف سایکل در واقع، همان طول عمر باتری شماست. به این معنی که باتری سرفیس شما تا چندبار توانایی شارژ شدن و دِشارژ شدن را دارد. برای مثال اگر لایف سایکل سرفیس شما ۲۰۰۰ بار باشد، این نشان‌دهنده این است که باتری شما می‌تواند تا ۲۰۰۰ بار شارژ و دِ شارژ شود. بعد از این مدت باتری سرفیس شما کم‌کم رو به خراب شدن می‌رود.

معنی Cycle count چیست؟

تعداد دفعاتی که دستگاه را به شارژ وصل کرده باشیم، Cycle Count دستگاه نامیده می‌شود.

اکنون که با این دو مفهوم آشنا شدیم، کافیه که لایف سایکل و سایکل کنت را با هم مقایسه کنیم تا وضعیت سلامت باتری سرفیس خود را ارزیابی کنیم. در قسمت بعدی شما را با این کار ببشتر آشنا می‌کنیم.

  • اگر Cycle Count سرفیس شما بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ باشد، Cycle Life شما ۱۰۰% (باتری کاملا سالم) است.
  • اگر Cycle Count سرفیس بین ۱۲۰۰تا ۱۵۰۰ باشد، Cycle Life شما ۵۰% (طول عمر باتری نصف شده) است.
  • اگرCycle Count سرفیس بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ باشد، Cycle Life شما ۲۵% (باتری در وضعیت هشدار) است.
  • اگر Cycle Count سرفیس بین ۳۷۵۰ تا ۴۷۰۰ باشد، Cycle Life شما ۱۰% (یعنی باتری خراب شده) است.

همچنین درباره تعمیر تخصصی سرفیس مایکروسافت بخوانید.

زمان طلایی برای تعویض باتری سرفیس

در نتیجه زمان طلایی برای تعویض باتری سرفیس زمانی است که لایف سایکل دستگاه به ۲۵% رسیده. این زمان هشداری است برای تعویض باتری که اگر به آن اهمیت ندهید، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سرفیستان وارد می‌کنید. به عنوان مثال از آنجایی که باتری باد می‌کند، در سرفیس بوک احتمال آسیب دیدن کیبورد و تاچ و ال سی دی است. همچنین، در سرفیس پرو به تاچ و ال سی دی آسیب می‌رسد.

به صورت کلی هم امکان منفجر شدن آن هم باتری بالا می‌رود. لازم به ذکر است، در سرفیس‌ها به دلیل سخت‌افزاری که دارند درصد استفاده از باتری بسیار بالاتر بوده است. همین موضوع باعث داغ شدن، کاهش کارایی و طول عمر باتری می‌شود. بزرگترین دشمن باتری سرفیس، حرارت بالای باتری است که آسیب جدی به آن وارد می‌کند. برای تعمیر تخصصی سرفیس می‌توانید از تیم منخصص فنی آروند کمک بگیرید.

داغ کردن باتری سرفیس

زمانی که در حال استفاده معمولی از سرفیس خود هستید و دمای دستگاه بین ۴۰ تا ۵۰ درجه هست، شارژ کردن باتری مانعی ندارد. اما اگر می‌خواهید، پردازش سنگینی مثل بازی کردن انجام دهید که ممکن است دمای دستگاه را بالای ۶۰ درجه ببرد، اصلا سرفیس خود را داخل شارژ قرار ندهید. رسیدن شارژ باتری به (۰ درصد) به باتری سرفیس شما شوک زیادی وارد می‌کند و ممکن است کاملا آن را خراب کند. تا حد ممکن اجازه ندهید که شارژ باتری کمتر از ۲۵% شود و به این حد که رسید، سرفیس تان را شارژ کنید. در ادامه شما را با راهکارهایی آشنا می‌کنم، که به افزایش عمر باتری سرفیس کمک فراوانی می کند.

۱۲ ترفند ساده برای افزایش طول عمر باتری سرفیس مایکروسافت

  1. زمان خودکار خاموش شدن صفحه نمایش و خود دستگاه را کاهش دهید
  2. خاموش کردن وای‌فای و بلوتوث در حالت اسلیپ (Sleep)
  3. کاهش دفعات اتصال دستگاه به شارژر
  4. کم کردن نور صفحه نمایش
  5. دستگاه‌های متصل به Usb که استفاده‌ای از آن ندارید از سرفیس جدا کنید
  6. موقعیت مکانی (Location) را خاموش کنید
  7. اول سیم شارژر را به سرفیس وصل کنید و بعد دوشاخه آن را به پریز برق وصل کنید
  8. برنامه‌های  زیر صفحه را غیرفعال کنید
  9. اگر با دستگاه کار نمی‌کنید دستگاه را قفل کنید
  10. زمانیکه می‌خواهید شارژر را از دستگاه جدا کنید، اول سیم شارژر را از دستگاه جدا کنید بعد از برق بکشید
  11. تصویر زمینه بهتر است تاریک و بدون نور باشد
  12. استفاده از برنامه‌های مناسب برای باتری مثل مرورگر اج (Microsoft Edge). مرورگر اج نسبت به دیگر مرورگرها تا ۵۰ درصد در میزان مصرف انرژی باتری صرفه جویی می‌کند.

به نظر شما چه عوامل دیگری در افزایش طول عمر باتری سرفیس تاثیر دارد؟ اصلا بهترین زمان تعویض باتری سرفیس را به غیر از موارد گفته شده چه چیزی می تواند باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *